Рул и скег!
Moderators: graf_bezuhoff, vandobrev
Рул и скег!
http://webcache.googleusercontent.com/s ... ient=opera" onclick="window.open(this.href);return false;
Върти ми се в главата въпросът,защо някой каяци имат рул други скег,а някой и двете?
Рул си имам на лодката и в общи линии ми е ясен.Помага при завиване,а при страничен вятър и течение спомага да се поддържа курса без да се натоварва повече някоя от ръцете.Не съм сигурен само дали при по-големи вълни в морето е добре да е спуснат,защото ми се е случвало като го удари вълна да ми извърта задницата.
Скегът обаче ми е голяма загадка,за какво точно служи и кога се спуска на цяло и кога частично. Също не ми е ясно лодки,които имат и двете екстри могат ли да се използват заедно.Кога се използва рул и кога скег?
Върти ми се в главата въпросът,защо някой каяци имат рул други скег,а някой и двете?
Рул си имам на лодката и в общи линии ми е ясен.Помага при завиване,а при страничен вятър и течение спомага да се поддържа курса без да се натоварва повече някоя от ръцете.Не съм сигурен само дали при по-големи вълни в морето е добре да е спуснат,защото ми се е случвало като го удари вълна да ми извърта задницата.
Скегът обаче ми е голяма загадка,за какво точно служи и кога се спуска на цяло и кога частично. Също не ми е ясно лодки,които имат и двете екстри могат ли да се използват заедно.Кога се използва рул и кога скег?
Re: Рул и скег!
Е как бе Дидо, скегът цепи медузите, за да не се удрят в руля!
- graf_bezuhoff
- Posts: 1091
- Joined: 22 Apr 2008, 13:40
- Location: София
Re: Рул и скег!
Скегът основно се ползва при вятър. Идеята е същата като на кила на корабите - да имаш опора в сравнително неподвижната вода под повърхността, за да можеш да противодействаш на силите на и над повърхността.
Най-общо как се ползва - без да е спуснат скег или рул, туристическите лодки имат тенденция да завъртат носа към посоката на вятъра. Т.е. ако вятърът ти духа отляво, носът се стреми да се завърти наляво. Със спуснат отчасти скег, се противодейства на тази тенденция, така че силите, въздействащи на каяка, се уравновесяват и без гребно усилие се поддържа стабилен курсът. Ако скегът е потопен прекомерно, се получава обратната тенденция - вятърът ти избутва носа, т.е. ако ти духа отляво, носът отива надясно.
По същия начин би трябвало да помага и за стабилизиране на курса при вълнение - морксият каяк с бананова форма се справя по-добре с вълни, защото не захапват носа и кърмата и е по-повратлив, за сметка на скъсения кил, необходим за праволинейното движение.
С две думи кога и колко да се спусне скегът зависи от условията - сила и посока на вятъра и пр. променливи фактори.
По отношение на руля принципът е същия - използваш го когато и колкото се налага. Ако ти пречи, по добре го вдигни в конкретните условия, според мен. Аз лично рядко го ползвам, особено на вълни, защото допълнителната синхронизация на крака и ръце ме разконцентрира и дори дисбалансира. Може аз да съм кривият или конструкцията на моя рул да е крива. както казах това е лично. Но чувствам много по-голям контрол върху лодката без рул. Когато условията го налагат, обаче, не се колебая да използвам рул - неудобството се компенсира от полезността.
Най-общо как се ползва - без да е спуснат скег или рул, туристическите лодки имат тенденция да завъртат носа към посоката на вятъра. Т.е. ако вятърът ти духа отляво, носът се стреми да се завърти наляво. Със спуснат отчасти скег, се противодейства на тази тенденция, така че силите, въздействащи на каяка, се уравновесяват и без гребно усилие се поддържа стабилен курсът. Ако скегът е потопен прекомерно, се получава обратната тенденция - вятърът ти избутва носа, т.е. ако ти духа отляво, носът отива надясно.
По същия начин би трябвало да помага и за стабилизиране на курса при вълнение - морксият каяк с бананова форма се справя по-добре с вълни, защото не захапват носа и кърмата и е по-повратлив, за сметка на скъсения кил, необходим за праволинейното движение.
С две думи кога и колко да се спусне скегът зависи от условията - сила и посока на вятъра и пр. променливи фактори.
По отношение на руля принципът е същия - използваш го когато и колкото се налага. Ако ти пречи, по добре го вдигни в конкретните условия, според мен. Аз лично рядко го ползвам, особено на вълни, защото допълнителната синхронизация на крака и ръце ме разконцентрира и дори дисбалансира. Може аз да съм кривият или конструкцията на моя рул да е крива. както казах това е лично. Но чувствам много по-голям контрол върху лодката без рул. Когато условията го налагат, обаче, не се колебая да използвам рул - неудобството се компенсира от полезността.
- graf_bezuhoff
- Posts: 1091
- Joined: 22 Apr 2008, 13:40
- Location: София
Re: Рул и скег!
Хм. Хората са го написали добре:
http://www.mibnet.se/Kayak/beginners-gu" onclick="window.open(this.href);return false; ... -skeg.html
Не било, че вятърът ти дърпа носа, както написах. Всъщност вятърът ти бута кърмата и затова така се получава.
http://www.mibnet.se/Kayak/beginners-gu" onclick="window.open(this.href);return false; ... -skeg.html
Не било, че вятърът ти дърпа носа, както написах. Всъщност вятърът ти бута кърмата и затова така се получава.
Re: Рул и скег!
На последния преход, Балчик-Варна, от цялата група двама бяхме без рул и скег - аз и Цветан, от Добрич. И на двамата ни се случи точно това, което описа - носовете се въртяха към вятъра, и трябваше да гребем като луди предимно отдясно. А колегите с руловете нямаха този проблем, с лека коменсация с руля си гребяха равномерно. Аз си мислех, че е при мен измества заради това, че имах багаж в предната част на каяка, и реално от средата към носа е тежко и действа като център на въртене, а кърмата ми беше лека, само балон с въздух. Но и след като Цветан се оплака от същото изместване се замислих, че май е така, както ти казаш.
Друго обяснение е, че може при мен да е заради тежеста (лодката ми е ниска, с малка площ над водата, която да се влияе от вятъра), а при Цветан - заради по-големите бордове.
Друго обяснение е, че може при мен да е заради тежеста (лодката ми е ниска, с малка площ над водата, която да се влияе от вятъра), а при Цветан - заради по-големите бордове.
- graf_bezuhoff
- Posts: 1091
- Joined: 22 Apr 2008, 13:40
- Location: София
Re: Рул и скег!
Изглежда всичко влияе в някаква степен.greenhorn wrote:Аз си мислех, че е при мен измества заради това, че имах багаж в предната част на каяка, и реално от средата към носа е тежко и действа като център на въртене, а кърмата ми беше лека, само балон с въздух.
Друго обяснение е, че може при мен да е заради тежеста (лодката ми е ниска, с малка площ над водата, която да се влияе от вятъра), а при Цветан - заради по-големите бордове.
- anastas_peykov
- Posts: 386
- Joined: 25 May 2009, 18:02
- Location: Варна
- Contact:
Re: Рул и скег!
Скега и руля подобряват мореходноста на каяка по различен начин. Мястото на разположение на скега и руля в лодката предполага че скега е най-добър в подържане на правия курс докато рула е най-добър за подържане на правилния курс. Руля от части може да покрий фунционалноста на скега но обратното не е в сила. Скега е по прост като устройство и от там е по надежден което в екстремни ситуации е много важно. Ако лодката се предлага като опци с рул или скег се взимат и двете задължително. В морето много често има и силни течения дори и в безветрено време които могат да ти донесат много главоболия ако нямаш рул и ако лодката ти не може да се управлява с накланяне.
Re: Рул и скег!
Жива финка си е тва скега
убууто е че искаш вадиш, не искаш, прибираш
убууто е че искаш вадиш, не искаш, прибираш
Re: Рул и скег!
Благодаря за отговорите! Започна да ми се изяснява въпросът за скега. Остна само да разнищим лодките,които имат рул и скег. Кое от двете е по удачно за поддържане на курса при страничен вятър.Сигурно има значение ако вятърът духа диагонално дали е попътен или насрещен.Ако духа косо отзад,би трябвало да влияе повече на задницата отколкото,ако духа косо отпред.
Re: Рул и скег!
Никой не коментира как влияе скега на първичната и вторична стабилност на каяка? На пръв поглед повишава първичната стабилност и намалява вторичната. Но така ли е? Някой срещал ли нещо писано по въпроса?